Jak często wykonywać badanie satysfakcji pracowników?


Dział HR staje w dzisiejszych czasach przed największym wyzwaniem, jakim jest stale rosnąca fluktuacja kadr. Ma to wbrew pozorom bardzo duży związek ze znalezieniem odpowiedzi na pytanie “Jak często wykonywać badanie satysfakcji pracowników?”. Wiele z nas, osób reprezentujących dział HR i przeprowadzających badanie satysfakcji pracowników, zadaje sobie to pytanie. Odpowiedź na nie jest bardziej złożona, niż mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać. Ponieważ należy tutaj wziąć pod uwagę kilka czynników związanych w ogóle z wykonywaniem badań, ankiet satysfakcji:

1. Dojrzałość organizacji rozumianą przez szybkość reakcji na pojawiające się problemy i związane z nimi plany naprawcze.

2. Oczekiwania różnych pokoleń pracowników co do efektów badań (Pokolenie X, Pokolenia Y, Pokolenie Z).

3. Cele, jakie stawia sobie firma, w skrócie po co robi badanie? Czy tylko po to, żeby zebrać materiał do analizy i umieścić go w sejmowej zamrażarce podobnie jak projekty ustaw, które nigdy mają nie ujrzeć światła dziennego? Czy też po to, aby podjąć realne działania naprawcze w odpowiedzi na wyniki badań?

4. Jak długo w ogóle ważne są wyniki badania satysfakcji pracowników?


Fluktuacja kadr do znaczącej redukcji – dział HR otrzymał cel od Zarządu!

Aby trochę uprościć temat i cały wywód uczynić bardziej praktycznym załóżmy, że nasza firma zatrudnia ok. 500 pracowników z czego 300 osób stanowi Pokolenie Z, 100 przedstawiciele Pokolenia Y i 100 osób Pokolenie X. Firma jest firmą młodą, liczy stażu ok. 5-6 lat i nie posiada nadmiernie rozbudowanego systemu procedur, utrudniającego i opóźniającego podejmowanie szybkich działań. Dział HR składa się z Managera HR oraz 2 specjalistów HR.


Cel badania, jaki postawił Zarząd jest następujący:
Fluktuacja kadr / Fluktuacja pracowników w firmie ma zostać zmniejszona z poziomu 24% do poziomu 18%.



Fluktuacja pracowników – jak do jej zmniejszenia podejść praktycznie?

Aby osiągnąć postawiony przez Zarząd cel Dział HR postanowił zidentyfikować obszary wymagające usprawnienia. Dlaczego? Ponieważ Manager HR wyszedł z założenia, że tylko nieustanne doskonalenie organizacji w konkretnych obszarach jest w stanie wpłynąć na zwiększenie zadowolenia z pracy pracowników. A to w konsekwencji przełoży się na mniejszą chęć do poszukiwania i zmiany pracy przez pracowników a więc spadnie również fluktuacja kadr. Dział HR postanowił cel zrealizować za pomocą badania ankietowego i w tym celu zakupił badanie satysfakcji pracowników.


Cel Zarządu został przełożony na bardziej praktyczne działanie i został zdefiniowany:
Zgromadzić obiektywne dane, pochodzące od pracowników, pozwalające usprawnić obszary wskazane przez pracowników jako „wymagające poprawy”.



Robimy badanie satysfakcji pracowników, ale tylko jedno czy więcej badań?

Zanim jednak przejdziemy do samego badania pojawia się znajome nam pytanie: czy jedno badanie satysfakcji pracowników wystarczy? Jeżeli nie, to ile badań trzeba przeprowadzić, aby osiągnąć stawiany dla działu HR przez Zarząd cel. Aby odpowiedzieć na to pytanie, podsumujmy sobie wszystko, co wiemy:

1. Nasza firma jest w fazie rozwoju i nie posiada sztucznie rozbudowanego systemu procedur. Jest w stanie szybko reagować na pojawiające się problemy.
2. Naszą firmę w 80% reprezentuje Pokolenie Z oraz przedstawiciele pokolenia Y, którzy oczekują działania tu i teraz! Nie za miesiąc, kwartał, rok tylko teraz!
3. Zarząd oczekuje obniżenia fluktuacji kadr z 24% do 18% w stosunku rocznym.

A teraz dołóżmy do tego odpowiedź na pytanie, jak długo ważne są wyniki badań [Szerzej to zagadnienie opisujemy w naszej bazie wiedzy pod linkiem – Ankieta, Badanie satysfakcji pracowników – Jak długo są ważne ich wyniki?] Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy spojrzeć trochę szerzej na to, czym, charakteryzuje się Pokolenie Z oraz przedstawiciele Pokolenia Y stanowiące 80% pracowników naszej firmy. Otóż oba pokolenia Y i Z charakteryzują się szybkim tempem podejmowania decyzji, w odpowiedzi na sytuacje, które nie są zgodne z ich wartościami, przekonaniami. Wielu z nas doświadczyło sytuacji, iż utalentowany pracownik odszedł z naszej firmy w przeciągu 3 miesięcy albo i krócej od momentu zaistnienia spornej sytuacji. Idąc dalej tym tropem dochodzimy do wniosku, że wyniki badań dezaktualizują się bardzo szybko. To co dziś było ważne, jutro może już nie być ważne, bo w pędzie oraz natłoku dostępnych informacji pojawi się coś nowego ważniejszego.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje Dział HR zadecydował o ciągłym – kwartalnym procesie monitorowania satysfakcji z pracy pracowników. W tym celu zakupił narzędzie umożliwiające zarówno automatyczne badanie satysfakcji z pracy jak i automatyczne raportowanie wyników po badaniu natychmiast po jego zakończeniu (sprawdź nasz system HR / narzędzia HR: harmonyteam oraz eNPS). Tylko takie podejście zapewni firmie realną możliwość reagowania na pojawiające się potrzeby pracowników, umożliwi szybkie i trafione wdrażanie planów naprawczych a w konsekwencji fluktuacja kadr zostanie zredukowana. A tego przecież oczekuje 80% pracowników naszej firmy, reprezentujących Pokolenie Z oraz Pokolenia Y i hołdujących zasadzie, że liczy się tylko “Tu i teraz”.


Dział HR – mały prezent na dobry początek

Wiemy, wiemy artykuł może i fajny ale ciężko będzie go w zgrabnej formie zaprezentować Zarządowi, aby zrozumiał nasz nowy punkt widzenia w temacie – Jak często wykonywać badanie satysfakcji pracowników. W tym celu przygotowaliśmy dla Was – pracownicy HR, unikatowe porównanie różnych częstotliwości wykonywania badań. Wdrażając je dołączycie do firm, dla których satysfakcja z pracy i związana z tym fluktuacja kadr stanowią priorytet działania na najbliższe miesiące. Wklejcie poniższe zestawienie do swoich prezentacji na Zarząd i ruszajcie zmieniać świat, na taki w którym głos pracowników jest zauważalny, powoduje podjęcie realnych działań i przekłada się wprost proporcjonalnie na to, że fluktuacja pracowników w waszej firmie zostanie ustabilizowana.

Fluktuacja kadr a badanie satysfakcji pracowników
Źródło: opracowanie własne


Jeżeli interesuje Was system HR lub narzędzia HR, które w znaczny sposób wspierają i automatyzują wykonywanie badania satysfakcji pracowników zgodnie z powyższymi rekomendacjami wypróbujcie nasze innowacyjne narzędzia HR dedykowane dla HR:

-> harmonyteam – jedyny w swoim rodzaju system hr przed którym fluktuacja pracowników nie ma tajemnic. Jak na tacy Manager zespołu otrzymuje screen z aktualnej sytuacji w zespole i już kilka minut po badaniu satysfakcji pracowników może przystąpić do definiowania i wdrażania działań naprawczych.
-> eNPS – pogłębione a zrazem proste w wykonywaniu badanie NPS dla pracowników znacznie ułatwia analizę atmosfery w zespole. System HR, który dostarcza wyniki po badaniu w sposób automatyczny już kilka minut po jego zakończeniu, dzięki temu Manager zespołu może działać efektywnie i skutecznie.


Pozdrawiamy!

Concept Intelligence sp. z o.o.

___
kontakt@conceptintelligence.pl